The Black Forest

3933. Submitted on 2009/10/27, 12.09 h by dave:

videovraagje

Ik heb een les opgenomen door mijn laptop (met nieuw scherm dus ook nieuwe camera) op mijn studenten te richten. 350 MB later crashte quicktime. De file is er nog wel, maar is niet openbaar met qt (not a moviefile), vlc of mplayer. iMovie ziet het bestand niet eens als klikbaar. Ik heb de data nodig omdat ik ook zelf in opleiding ben. Heeft een van jullie een idee hoe ik dit bestand kan redden? meer...

There are 69 comments to this post (the latest by Jasper on 2009/11/4, 11.18 h).

1. Arduenn commented on 2009/10/27, 12.12 h:

Extensies veraderd naar .mov, .mp4 oid? Kun je het importeren in iMovie?

2. dave commented on 2009/10/27, 12.13 h:

Uit de logs:

Oct 27 12:06:57 vs-macbook-air [0x0-0x27027].hu.mplayerhq.mplayerosx[252]: Terminal type `unknown' is not defined.

Playing /Users/dave/Desktop/regie.mov.

Cache fill: 0.00% (0 bytes)

Cache fill: 1.56% (262144 bytes)

Cache fill: 13.72% (2301952 bytes)

s)

ISO: File Type Major Brand: Original QuickTime

Exiting... (End of file)

This call is deprecated and should not be called anymore.

Het blijkt dat er verkeerde atomen in mijn bestand zitten!

Oct 27 12:07:44 vs-macbook-air [0x0-0x29029].org.avidemux2_qt4[259]: opening 3gpp files Analyzing file and atoms

3GP:Workaround: detected wrong sized atom!

Trying to continue

Cannot find needed atom

Deleting post proc

Resizing to 0 x 0

Cleaning up

3. Dave commented on 2009/10/27, 12.15 h:

iMovie ziet regie.mov niet als aanklikbaar. Ws is de oorzaak geweest dat de HD tijdens het verplaatsen in protectie is geschoten, terwijl QT data wilde dumpen. En ik gok dat het probleem is dat het bestand niet zegt hoe lang het eigenlijk is, dus dat de header moet worden aangepast.

4. Arduenn commented on 2009/10/27, 12.16 h:

Doe ens uploaden naar YouTube. Misschien bakt die er nog wat van.

5. Arduenn commented on 2009/10/27, 12.18 h:

in protectie is geschoten

Met een Ubuntu live-CD van de schijf plukken en naar een ander medium verschuiven? Naar een server FTP-en en daar de permissies veranderen?

De iPhone doet ook altijd zo raar na elke systeem-update. Dan schieten ook alle third party apps in protectie.

6. dave commented on 2009/10/27, 12.21 h:

Als in fysiek in protectie, parkeerstand. De file is langer dan 10 mins, dus ik ga vimeo proberen. Dnak voor de suggestie!

7. Arduenn commented on 2009/10/27, 12.33 h:

Als in fysiek in protectie, parkeerstand.

[image]

Ahh, op die fiets.

8. Ton commented on 2009/10/27, 12.55 h:

Anders zou Handbrake misschien nog kunnen helpen, die gaat gewoon converteren volgens mij totdat hij tegen het einde van het bestand aanloopt.

http://handbrake.fr/

9. Ton commented on 2009/10/27, 12.57 h:

Trouwens, als de harddisk wordt beveiligd wacht het OS netjes totdat deze weer data accepteert, er worden geen processen afgeknald.

10. dave commented on 2009/10/27, 19.26 h:

lol@arduenn!

@ton: blijkbaar niet, beeld is blijven steken op het punt dat ik de laptop oppakte.

*gaat handbrake proberen, want.*

updave: Handbrake zegt: no valid source. bummer.

11. gronk commented on 2009/10/27, 20.01 h:

kan 'mplayer -idx filenaam' nog iets van die file maken?

12. goodie commented on 2009/10/28, 9.10 h:

ubuntu?

13. Dave commented on 2009/10/28, 11.38 h:

Zowel Mplayer als Vimeo maken er Vruchten Hagel van.

14. Dave commented on 2009/10/28, 14.11 h:

Dingen die niet goed zijn gegaan in mijn Snow Leopard upgrade:

- geen open-knopje meer in de stacks (dockmappen)

- browsers crashen op flash

- als ik meer dan acht bestanden selecteer en open met cmd-o of dubbelklikken, worden er maximaal 4 geopend.

- mail zeurt over toegang tot popservers.

- mail biedt niet aan een andere smtp te gebruiken als er een faalt (best lastig op mijn werk)

- quicktime niet meer "geregistreerd".

- veel gestrandbal.

- permissionsgezeik:

Warning: SUID file "System/Library/CoreServices/ RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ ARDAgent"; has been modified and will not be repaired.

/scary

15. Ton commented on 2009/10/28, 16.50 h:

Aha, dat lijkt dus meer op algemeen gezeik met het OS ipv een schijf die geparkeerd staat.

Probeer maar een Archive & Install van SN, kijken of dat wat soelaas biedt.

16. HurP commented on 2009/10/28, 18.55 h:

Jemig, met zo'n Mac deed alles het toch altijd?! *gniffel*

17. Ketsman commented on 2009/10/28, 21.14 h:

Als het niet te repareren valt met (in repairmodus) fsck, ben je volgens mij gewoon genaaid door een of andere DRM-grap. Die Ubuntu livecd truuk zou ook kans maken, ik weet alleen niet of die jouw filesysteem ondersteunt (geen verstand van Mac). Anders zijn er nog wel meer livecd's.

18. Boramor commented on 2009/10/28, 22.03 h:

Dat permissionsgezeik is normaal, heeft iedereen met een Mac. De rest niet. Ik zou inderdaad zeggen: herinstalleren!

19. erik commented on 2009/10/28, 22.23 h:

Eerst ff "repair permissions" in de Disk Utility runnen?

En in je user directory en applications directory keihard alles op permission 775 zetten op de command line.

En HurP, een Mac lijdt gewoon onder Posix ellende helaas. Maar Windows kan er gelukkig ook wat van sinds Vi$ta, van rechtenleed.

20. Snorlax commented on 2009/10/29, 17.11 h:

@19 Nee je moet OOK geen QuickTime op een Windows OS gebruiken.

21. erik commented on 2009/10/29, 18.58 h:

Snorlax, zonder QT zou moderne video editing niet bestaan ongeveer.....

ja, ook op Window$ als je Avid gebruikt

22. Dave commented on 2009/10/29, 20.19 h:

Ik gebruik QT vaak als edittor. Ik loop daarbij wel tegen stomme problemen op. Als je de tijdslijn uitwil rekken, wordt de video tegenwoordig ook hoger. Dat is een beetje jammer, maar vooral vervelend nu je de video niet meer onder de menubalk van MacOS door mag schuiven. Als ik ooit een hack tegenkom waarmee je schermjes onder de menubalk mag schuiven, dan doe ik da meteen, zelfs als dat inhoudt dat ik een half uur lang HEX code in de allerbelangrijkste systeemfile moet tikken.

23. Dave commented on 2009/10/29, 20.22 h:

En @ Kets: Linux komt er bij mij niet in totdat ze de audio hebben gefixt. Maar dat zit er niet in.

24. erik commented on 2009/10/29, 21.34 h:

Dave, waarom gebruik je geen FCP dan? Betere interface en hij zet immers slechts pointers in de QT file net als je nu doet, dat is het fantastische van dat pakket, je edit je originele materiaal niet. En die pointers kun je in iedere app weer uitlezen, QT is compleet open. Jaja, je zou het niet zeggen, Apple open, maar op videogebied zijn ze de competitie mijlenver voor.

op audiogebied uiteraard ook, zolang WIndows nog hikt op audio bij grote processorbelasting

25. dave commented on 2009/10/29, 22.22 h:

Daartoe heb ik nu de mac van wijlen mijn vader mee naar huis genomen. FCP kan ik krijgen via de licentie van mijn school.

Weet jij welke versie ik moet hebben als ik audio op de sample wil kunnen ediiten ipv van op de frame?

26. Jasper commented on 2009/10/30, 1.44 h:

in FCP kan je alleen op de frame audio editen.

Bijgeleverd programma Soundtrack kan wél meer.

Op een iMac zou ik niet al te hoog gaan te meer omdat je heel simpel werk wil doen. FCP 5 (of zelfs 4.5HD) is al goed genoeg.

Alhoewel ik vrees dat hij je lurpe filmpje ook niet kan redden...

maar niet geschoten is altijd mis en verder wat Erik zegt.

27. Jasper commented on 2009/10/30, 1.46 h:

Je kan via FCP naar Soundtrack ex- en weer importeren. Reuze mieterse handige functie!

28. Dave met griep commented on 2009/10/30, 4.19 h:

Ik heb niet de illusie meer dat mijn filmpje te redden is.

Het filmpje is niet stuk gegaan door OS gezeik, maar doordat het bestand afgebroken is tijdens het opnemen. Ik zal er mee moeten leven.

Het OS gezeik is vooral allerlei getrut, geen grote issues. Getrut als geen "open in finder" knopje meer in de stacks in het dock. Dat maakt de stacks compleet onbruikbaar, omdat je de helft van de tijd niet bij je documenten kunt.

Kan ik hieruit begrijpen dat je je audio kunt editten terwijl de film loopt? Een frame is 1764 audiosamples. Als ik goed wil editten zoom ik regelmatig in tot ik 100 samples in beeld heb staan, en schuif dan iets 10 samples op in de tijd.

29. Jasper - nog zonder griep commented on 2009/10/30, 8.59 h:

Nee. Als je een geluidsfragment wilt editen staat de timeline gewoon stil in FCP. een frame heeft in FCP ook 25 audioframes. Als je een file naar Soundtrack exporteert kom je in een ander programma. On the fly je geluid editen is in FCP niet te doen en ook niet iets dat ik aan zou raden. Het is een video-editor, voor audio heb je een beter programma nodig. Logic bijvoorbeeld. Maar voor kleine aanpassingen werkt Soundtrack dus ook. Zelfs gewoon in Audacity kan je meer met audio dan in FCP.

- overigens is Final Cut Express ook wel een goed idee. Lekker klein zonder overbodige ballast.

Wat er in dat verhaaltje staat is dat je het best een "virtuele kopie" van je geluid door Soundtrack kan laten maken voor enige geluidsnabewerking er op toegepast te hebben wegens anders destructive editing.

30. Dave met griep commented on 2009/10/30, 14.51 h:

Zelfs gewoon in Audacity kan je meer met audio dan in FCP.

*huilt*

Amadeus Pro is de echte aanrader onder de goedkope audio editors. Ik heb ook de hele adobe CS4 suite (legaal!) en daarin zit Soundbooth. Dat is niet onaardig. Een beetje tegendraads, dat wel. Je kunt er iig audio op de sample mee verschuiven onder een filmpje. Alleen: je kan niet knippen in de film. Markers zijn wat omslachtig.

Als protools nou een videotrack kon knippen als een audiotrack, dat zou mooi zijn.

31. Betsy met griepprik commented on 2009/10/30, 16.53 h:

Ik heb wel eens wat kapotte filmpjes door de strot van windhoos moviemaker weten te douwen, gek genoeg brouwt die er nog wel eens wat van.

32. Betsy met griepprik commented on 2009/10/30, 17.23 h:

Volgens mij had je al geprobeerd de boel te uppen naar vimeo maar dat was mislukt. Je kunt ook nog zelf proberen de boel te converteren naar flase uiteraard.

33. Jasper commented on 2009/10/30, 23.02 h:

Niet huilen Dave, FCP is een video-editor, niet voor audio dus.

Filmen is leuk maar radio luister je ook niet op een koelkast. Dus in het vervolg neem je video op met een camera en laad je het in in een videoprogramma. audio neem je op met een H2 bevobbelt en dat bewerk je daarna in een audio-editor.

tjeezus zometeen komen er misschien zelfs ook nog draadloze telefoons waarmee je overal ter wereld tekstberichtjes kan versturen, kan fotograferen en filmen en die een routenavigatiesysteem kunnen supporten... Misschien zelfs wel muziek kunnen afspelen.. laten we hopen dat dat nooit gebeurt...

34. erik commented on 2009/10/30, 23.56 h:

Dave, de video editor van Protools heet Avid. En zuigt want vette leercurve in niet intuitieve interface.

Let op dat Final Cunt Express totaal niet exporteert naar FCP en andersom, hebben geheel andere project files.

Verder wat Jasper zegt over Soundtrack en beterschap

35. Jasper - grieploos commented on 2009/10/31, 10.58 h:

Ha, grappig, ik wist dat niet, van Protools en Avid. Wel ooit mee gewerkt (bij 625 in Almere) en toen na het zien van FCP bedacht dat dat veel beter in elkaar zat dan Avid.

ja natuurlijk beterschap Dave!

36. Dave - beter! tadaa! commented on 2009/10/31, 22.54 h:

Avid heeft digidesign incl protools ooit gekocht. Je kunt wel video mee laten lopen in ProTools, maar er niet in knippen.

Niet huilen Dave, FCP is een video-editor, niet voor audio dus.

Ja, hela hola, we hebbben al een tijdje film mèt geluid, hoor. Het is een (zegge 1) medium met 2 kanalen die ik tegelijk wil kunnen monteren. Dat dat niet op sample-niveau kan, zou zoiets zijn dat je in Word plaatjes alleen tussen alinea's zou kunnen zetten en er geen tekst omheen kunt tikken.

Nu zit ik te monteren in Amadeus + Soundbooth, en daarbij in de gaten te houden dat mijn audio een veelvoud van die 17nogwat samples lang is, zodat ik er daarna in quicktime het beeld over kan plakken. Plus dat ik geen tool heb waarmee ik beeld echt goed kan knippen. Timen is moeilijk in iTunes, makkelijk in Quicktime, maar in Quicktime is het moeilijk om twee markers te zetten.

Tot zover allemaal okee, maar wat nou als ik besluit om 32 tellen muziek er tussenuit te knippen. Als je op sample-niveau kunt knippen, dan doe ik in een handomdraai onhoorbaar zonder tikken en zonder crossfade. Kwestie van de juiste punten pakken. Als je dat op frame-niveau moet doen, is de timing zelden lekker en moet je bovendien met fades in de weer om de artefacten weg te poetsen.

Juist de simpele handelingen zijn beestachtig lastig in de videowereld. Blijkbaar wil ik een beest van een tool, om er vervolgens bot in te editten. Hakken, zogezegd. Beeld en geluid tegelijk, reteprecies.

37. Dave commented on 2009/10/31, 23.01 h:

Trouwens: ik doe precies wat je suggereert! Ik neem video op met een camera, audio met de H2.

Ik ben gewend om in de audio honderden edits te maken. Tikje er uit, versprekinkje, een twijfeltje, kuchje. klikkerdeklik, weg.

Sync leggen van beeld en geluid is lastig genoeg, en het loopt ook na een minuut of 2 zichtbaar uit elkaar (langleve de slechte klok in de camera) maar elk frament opnieuw sync leggen is hel. Ik heb gemerkt dat het beeld niet voor mag lopen, en ik traag geluid van 2 frames ga zien en vanaf 4 frames storend ga vinden.

Tevens zou ik het fijn vinden als ik al die rommel die ik opneem met twee camera's met twee camerasporen tegelijk kan editten, en dan kan switchen tussen die twee, vooral op de punten waar je anders zou zien dat er in de tijdslijn is geknipt.

38. erik commented on 2009/11/1, 10.22 h:

Dave, ik moet erg grinniken om je commentaar. Helaas is alles in TV frame gebaseerd, en audio is een compleet ondergeschoven kindje. Bovendien draait alles om geld, dus tijd, dus ff vies wegpoetsen met een fade is volstrekt normaal.

Je 2 frames observatie is correct, houd echter met 1 ding rekening: bijna alle flatscreen TV's serveren het geluid eerder dan het beeld omdat bij het beeld wat processing zit. Dus standaard loopt het geluid al wat voor bij de mensen thuis, in je montage mag je geluid dus max 1 fame voorlopen anders heb je bij het bekijken vaak problemen. Je geluid mag dus makkelijk 2 frames achterlopen, het beeld loopt toch vertraging op, ook vaak in videomixers die een paar lijnen eten etc.

Dan, je sync probleem: neem 2 professionele camera's en lock de tijdcode van die cams door een onderlinge BNC van TC out naar input. Input menu vaak op TC in zetten hiervoor. Vervolgens kun je in een multicam mode live switchen tussen beeld als een regisseur.

als je wilt weet ik een steengoede editor/FCP expert voor je die je ff kunt inhuren voor wat tips & tricks, je hebt mijn meel

39. Jasper commented on 2009/11/1, 13.54 h:

Wat Erik zegt. overigens, het is inderdaad kwalijk gesteld met de aandacht voor geluid op TV. Maar het lijkt me ook een beestachtige klus een editprogramma te bouwen waarbij je geluid en beeld op verschillende sampleniveaus kan bewerken. Dat gaat volgens mij nooit goed, vooral niet qua tijd.

Als je zoals jij werkt met een fototoestelletje als camera heb je geen BNC's en dan is de volgende methode wellicht de beste:

De meest eenvoudige oplossing qua editen met twee cameratracks is die camera's als je ze aanzet een sync-klapje te geven, en ze daarop op de tijdlijn te synchroniseren.

daarna kan je naar hartelust snijden van spoor naar spoor. Mocht het niet smoelen, gooi je er een mooie dissolve (video-crossfade) over en klaar.

40. Dave commented on 2009/11/1, 14.48 h:

Precies, zo doe ik dat nu. Oldskool aftellen en klappen.

De moeilijkheid van op sample knippen in audio, is dat je moet toestaan dat je beeld op de frame moet gaan afronden. Dus je moet het samen editten, maar toch iets loslaten.

Achterlopen van audio is minder erg dan voorlopen, want je brein is gewend aan het achterlopen van audio, elke 10 meter 1 frame.

Crossfaden kost mij meer tijd dan scherp knippen. Is een crossfade in FCP ook minimaal 1 frame lang?

41. erik commented on 2009/11/1, 14.58 h:

Hahaha klappen is helemaal niet oldskool. Bij iedere locatie verbinding sta je te klappen en je audio vertrager in te stellen op de vertraging van de MPEG encoders en decoders. Digitale technieken betekenen helaas vaak geen vooruitgang in TV, slechts kostenbesparingen.

op 10 meter afstand kan ik geen mond meer zien bewegen

42. Dave commented on 2009/11/1, 15.10 h:

Maar wel botsingen zien.

om maar iets te noemen wat je kunt zien en horen

43. erik commented on 2009/11/1, 15.56 h:

Hè ja leuk voor een regenachtige zondagmiddag, ramptoeristme en rubbernecking.

[image]

44. Jasper commented on 2009/11/1, 19.28 h:

Een visuele crossfade, of, zoals wij professionele televiesiemenschen dat noemen een dissolve, staat over twee beelden heen dus moet minstens twee frames lang zijn, logischerwijs, omdat het kleinste beeldje een frame is. (vroegâh in de analoge tijd had je dan ook nog twee fields waaruit een frame bestaat, maar daar kon je geen dissolve in maken.) En FCP wil dat je van elk beeld minstens een frame gebruikt om mee te dissolven. Ook een vanzelfsprekend iets, lijkt me.

En daarnaast, een dissolve is bedoeld om meer dan twee frames te duren, anders kan je er net zo goed een harde las van maken.

Als je dus een crossfade in je audio in FCP maakt -en zoals gezegd het audio richt zich naar de video- is hij dus dientengevolge ook minstens twee frames lang.

Waarom hebben wij hier in Nederland niet zo'n geweldig tvprogramma als Spring / Autumnwatch? /terzijde

45. erik commented on 2009/11/1, 20.22 h:

Jasper, ook in de digitale tijd heb je nog steeds ontzettende last van fields helaas, ga maar met de verkeerde field order exporteren.

en de fucking hell dat al die kutfabrikanten een andere field order hanteren. Wanneer gaan we nou eens over op 50P

46. Dave commented on 2009/11/1, 20.45 h:

Als je 1 frame hebt waarin beide beelden staan, en het frame daarvoor en daarna ongeschonden zijn, is je dissolve m.i. 1 frame lang. Maar dat mag dus ook al niet?

2 Frames, man daar kan ik qua audio een hele reclamespot in kwijt.

jullie formats zuigen, met jullie non-square pixels, interlacing terwijl bijna niemand nog op een crt kijkt, dropframes en mpeg codecs die je eerst moet demuxen voor je er iets mee kan.

47. Jasper commented on 2009/11/2, 0.49 h:

Ja! 50p herfst!

Interlacen is voor mietjes.

48. erik commented on 2009/11/2, 6.06 h:

Hahaha die Dave toch. Interlacing is inderdaad achterhaald, maar de rest is logisch. Hoe kom je anders van 30 naar 25 frames? En om te monteren heb je nu eenmaal i-frame only nodig, dus MPEG moet eerst geconverteerd worden ja.

dat audio zo simpel is kunnen de beeld mensen niets aan doen

49. dave commented on 2009/11/2, 9.03 h:

Mijn camera's doen allemaal 30fps, computers kunnen dat, youtube is daar ook blij mee. Dus ik zit op 30fps.

Hier is nog een leuk weetje. In mpeg codecs blijft de audio sync, omdat die precies mee wordt gecodeerd met het beeld. Een digitaal televisieframe is verdeeld in 3 kleuren, ieder met hun beeldlijnen x pixels. Elk van die 3 kleuren vormen 1 kwadrant van een datablock. Het vierde kwadrant, als de vierde kleur zou je kunnen zeggen, is voor de audio. En nu is het leuk dat zowel bij pal als bij ntsc de datarate gelijk is. Pal heeft minder frames, maar meer beeldpunten. Zodoende past het precies in de mpeg video codec om audio te converteren met een samplerate van 44.100Hz, zowel bij pal als ntsc.

Toen de cd op de markt kwam, was de enige digitale apparatuur die goed genoeg was om op te masteren en al algemeen verspreid, de videoapparatuur. Daarom gebruikt de cd een standaard uit de video.

Toen Sony in de jaren 90 met de DAT recorder op de markt kwamen, waren ze -omdat ze platenmaatschappij zijn- bang dat iedereen cd's zou gaan kopieren. Daarom kozen ze een een andere codec, die flink veel artefacten geeft als je wilt converteren van de een naar de andere. Ze vonden hun standaard in de telefoonindustrie, die eerst met 8KHz werkten en later met 32KHz. Sony koos in die lijn 48KHz. Die is de videowereld ingekomen, omdat DAT-recorders op de set werden gebruikt om audio op te nemen.

44.1 is dus een videosamplerate, en 48 een telefoon standaard. Maar dat die 48KHz de videowereld ingekomen is, heeft een enorm gelazer met codecs opgeleverd, omdat de audio daar zo moeilijk in te interleaven is.

.

Nog en fun-fact. Het digitaliseren van audio is bedacht voor lange-afstandstelefonie, door Alec Reeves van Bell. In 1937, toen de uitvoer nog zo'n waanzinnige lading radiobuizen zou kosten dat het idee praktisch niet uitvoerbaar was. Pas 30 jaar later kwam de transistor en konden de eerste digitale telefooncentrales worden gebouwd. In 1987 werden de cdspelers goedkoper en in de markt gezet voor de gewone consument. Ik heb er nooit een bevestiging voor gevonden, maar het zal me niet verbazen als Sony en Philips met het marketen van de cdspeler rekening hebben gehouden met het verlopen van het patent op digitale audio.

50. Jasper commented on 2009/11/2, 11.14 h:

Mijn fototoestelletje maakt filmpjes op 25 fps. Die 30 fps op fototoestelletjes is een knieval voor de Amerikaanse markt. Die idioten zijn de enigen die met 30 fps werken. De filmindustrie heeft sinds de mechanisatie van de camera's standaard 25 fps gebruikt.

Overigens, NTSC (Never The Same Color) heeft zoals je al opmerkte 525 beeldlijnen, tegenover de 625 beeldlijnen hierzo. Om al die series en vreselijke USA blijspelen sitcoms die we hier krijgen er nog een beetje fatsoenlijk uit te laten zien moet er een ontzettende machine overheen om die framerate aan te passen en dat resulteert weer in die wollige beeldkwaliteit die je van Amerische series kent. (speel het op dubbele snelheid af en het wordt plotseling haarscherp).

jaja, 30 fps is misschien beter voor het blote oog qua vloeiend beeld maar hee, ik heb de standaard niet gemaakt

51. Dave commented on 2009/11/2, 12.03 h:

Die standaard komt van Tesla. Die introduceerde de wisselstroom en zocht een goede frequentie daarvoor. Niet te hoog, want anders moeten motoren zo snel draaien, niet te laag, want anders zie je de lampen knipperen. Tesla stelde vast dat je vanaf 60Hz lampen niet meer zag knipperen. Video en TV werd op het lichtnet gesynchroniseerd.

Toen het idee van wisselstroom naar Europa werd geexporteerd, dachten de Europeanen dat die 60Hz een rare Amerikaanse Imperial standard was, zoals ook met inches, yards en stones. Ze hebben er daarom "Gewoon 50Hz" van gemaakt. Tv werd er op gesynct, en hoet duurde tot ver in de jaren 90 voor tvbeeld flikkervrij werd.

52. Dave commented on 2009/11/2, 12.03 h:

Ik hou van feiten. Iemand er nog een?

53. erik commented on 2009/11/2, 12.14 h:

Die van 44.1Kc kende ik niet, ik dacht dat de CD van 48Kc naar 44.1 was gedaald zodat de 9e van Beethoven op 1 CD zou passen. Dat is de legende die ik ooit gehoord heb. Grappig dat dat uit het video komt. Digitaal video is toch geen RGB maar YUV trouwens?

44.1 is natuurlijk een intens lelijk compromis omdat je de artifacten in het hoog duidelijk kan horen als mens, als voor de CD 48Kc was gekozen had ie dat hele "kille" imago niet gehad denk ik

54. Arduenn commented on 2009/11/2, 13.19 h:

Ik hou van feiten. Iemand er nog een?

Ik niet. Mooie theorieën worden altijd omver geschopt door lelijke feiten.

Wèg met feiten!

55. Dave commented on 2009/11/2, 14.22 h:

Niet RGB maar YUV: dat zou kunnen. Dat verkaart waarom goedkope dvd-spelers geen RGB uit hebben.

Ik heb jarenlang gedacht dat cd's kil klonken door te weinig resolutie, maar met het stijgen der jaren hoor ik dat minder. Het blijkt vooral warmer te klinken als de sample-klok strakker loopt. Veel cdspelers hadden rommelige klokken, veel DAT-recorders hadden betere klokken en klonken daardoor warmer. Beter klokken maakt het gebied tussen 100 en 500Hz mooier. Daar zit de warmte meer dan in het hoog.

Theorieën zijn iets voor zweefkezen die in hun Second Midlife Crisis zijn.

56. erik commented on 2009/11/2, 16.36 h:

Dave, CD spelers klinken kil door de hogere orde filters die nodig zijn om te zorgen dat er geen audio meer is in de buurt van de helft van de sample frequentie, 21 kHz. Dat betekent dat je scherp moet gaat filteren vanaf een kHz of 18. Het nadeel van hogere orde filters, die dus scherp afvallen, is dat ze heel lelijk fase gaan draaien tegen hun filter frequentie aan. Dat is vanaf een kHz of 16, 17, makkelijk in het hoorbare gebied als je jonger bent. En die fase fouten en vervorming is je oor heel gevoelig voor en dat klinkt kil.

de lekkere harmonische vervorming van een naald klinkt zo heerlijk warm

57. Jasper commented on 2009/11/2, 18.41 h:

Allereerst: Hahahahaha wegens Dave's

Theorieën zijn iets voor zweefkezen die in hun Second Midlife Crisis zijn.

Voorts heb ik zelfs met mijn halve gehoorbeschadiging (bedankt 10 mooie jaren Vera) meer met het geluid van vinyl dan CD alhoewel dat later pas is gekomen.

en qua feiten:

Ik weet geen reet van audiosamplefequenties maar weet wel weer dat een goeie full HD camera pas goed is als hij een bitreet van 430 mb per seconde heeft. Een doorsnee HD geval (pak 'm beet een XDCam) heeft er maar 35 mb per seconde.

So far voor goed HD beeld.

58. erik commented on 2009/11/2, 19.54 h:

XDCAM HD422 (MPEG HD422)

Third generation XDCAM uses the 4:2:2 profile of the MPEG-2 codec, which has double the chroma-resolution of the previous generations. To accommodate the chroma-detail, the maximum video-bitrate has been increased to 50 Mbit/s.

Da's helemaal niet rot omdat ze long GOP gebruiken wat heftig comprimeert. Weet niet hoe zich dat verhoudt tot 430Mb i-frame only, mag iemand anders uitrekenen

wat kan mij het ook rotten, werk toch niet meer voor de TV

59. Jasper commented on 2009/11/2, 20.55 h:

onlangs nog een hele docu op Full HD XDCam gedraaid. Enorme zooi artefacten / judder /strobe tijdens pans. Een probleem dat niet zozeer komt door 25p (ook een oorzaak) maar meer nog door het gebrek aan Mbit/s

(dat was idd de schrijfwijze die ik zocht)

Dat lost een Red dus op door gewoon het tienvoudige te vergen. Maar ja, helaas onbetaalbaar en hier in het Hoge Noord'n onverkrijgbaar en zelfs geen cameramensen die ermee kunnen werken dus houdt dat op.

Ik ga verdikke sparen voor een Red Scarlet 4K.

60. Dave commented on 2009/11/2, 21.33 h:

Dat zijn beeldformaten die je niet meer ongecompressed op kunt slaan, idd. Dus wordt er gebruik gemaakt van keyframes, en wordt alleen beschreven hoe pixels veranderen, mits ze veel veranderen. In HD worden luchten vaak snot. Als je alleen een talking head filmt, blijven een hoop pixels frame na frame gelijk. Maar als je gaat pannen, veranderen ALLE pixels. Daardoor vreet het pannen bandbreedte. Er zijn codecs die goed om kunnen gaan met verschuivingen, maar ja. Nog meer codecs.

Jullie verklaren overigens wel meteen voor mij hoe het kan dat je goedkope HD camera's kunt krijgen. Die worden verkocht met aantal pixels per frame als selling argument, terwijl er natuurlijk een hoop meer parameters zijn waarop ze verschillen.

61. Jasper commented on 2009/11/2, 22.54 h:

De issue hier is niet megapixels maar bitreet inderdaad.

Je moet het tenslotte kunnen verwerken.

4K is met een snelle en grote set HD's op een Mac prima te verwerken. (Red werkt native met FCP codecs) Peter Jackson (van LOTR) werkt onder anderen met Red. Net als een flink aantal anderen. Over een paar jaar is de snelheid van computers weer vervelvoudigd en is 4K op mobiele telefoons te doen. Red zelf werkt momenteel aan een model met 28K.

Zal ook wel iets meer dan 28K kosten.

62. Arduenn commented on 2009/11/3, 9.25 h:

[image]

63. jasper commented on 2009/11/3, 10.54 h:

[image]

64. jasper commented on 2009/11/3, 15.10 h:

In de haast tekstje vergeten bij foto:

*zuidelijk accent*:

Vandaach doen we een gevulde bitreet make gesmoord in pixelboter met zachte audiosampels.

/*zuidelijk accent*

65. erik commented on 2009/11/3, 18.18 h:

[image]

66. Arduenn commented on 2009/11/3, 18.45 h:

[image]

Pannen of zoemen, dat is ze question.

67. Jasper commented on 2009/11/4, 0.44 h:

Oh overigens, om nog even terug te komen op jouw "snotluchten" Dave, juist in 4K en groter wordt het beeld gewoon zo ongecomprimeerd mogelijk opgeslagen. (waarom zou Red anders met 28K bezig zijn?) Ja, okee, het kost heel veel schijf maar het is ook bedoeld voor de bioscoop. Er wordt echt heel weinig VBR toegepast in dergelijke gevallen, juist om de grootte. Dan zie je het des te sneller. En de 450 Mbit per seconde zorgt ook voor een goede kleurafhandeling.

68. Dave commented on 2009/11/4, 11.13 h:

Waar zijn de tijden gebleven dat camera's gewoon 3 megapixels hadden. Een voor rood, een voor groen, een voor blauw, en optellen maar.

69. Jasper commented on 2009/11/4, 11.18 h:

Zo af en toe draaien wij hier ook nog wel eens met de houten camera.

Add new comment:

Name:

Site: