The Black Forest

4034. Submitted on 2010/1/13, 14.44 h by Arduenn:

Gewoon een vraagje

Vaak zie je in een dialoogvenster in Windows drie knoppen: 'OK', 'Annuleer' en 'Toepassen'. Als ik op OK druk, sluit het dialoogvenster. Als ik op toepassen druk, sluit het venster niet. Als ik op OK druk, wordt het dan niet toegepast? Waarom zou ik willen dat het venster zou openblijven als ik de handelingen in mijn dialoogvenster heb uitgevoerd? M.a.w., waarom moet daar in godesnaam een 'Toepassen'-knop staan? OK is toch voldoende? Nu druk ik altijd voor de zekerheid op Toepassen en daarna op OK, in de angst dat het anders niet toegepast wordt als ik alleen op OK druk.

Ja, sorry, ik ben genoodzaakt een paar uur met Windows te werken. Vandaar.

There are 86 comments to this post (the latest by boog on 2010/1/17, 22.02 h).

1. Arduenn commented on 2010/1/13, 14.46 h:

En waarom moet ik, als ik een apostrofe wil typen eerst op de apostrofe-toets drukken en daarna op de spatietoets? Waarom moet alles toch altijd zo omslachtig als het veel simpeler kan?

2. Arduenn commented on 2010/1/13, 14.50 h:

En waarom staan in de electronische telefoongids van de UM naast de namen, kamernummers, telefoonnummers, godsdienst, sexuele voorkeur en of men wel of geen kunstgebit heeft, niet ook meteen even de e-mail-adressen?

3. boog commented on 2010/1/13, 15.18 h:

En waarom moet je, op een mac, je cd laten uitwerpen door hem naar de prullenbak te slepen?

4. boog commented on 2010/1/13, 15.25 h:

Maar om even op de vraag in te gaan: het is me opgevallen dat bij OSX (ja, in huize boog staat sinds kort ook zo'n fijne iMac) allerlei settings in een dialoogschermpje vaak onmiddelijk worden toegepast. itt Windows, waar ze pas worden toegepast als je op toepassen of OK drukt. Het idee van de separate 'toepassen' knop is dat de widows gebruiken ronkend van genoegen keer op keer de instellingen kan wijzigen zonder het dialoogvenster te hoeven verlaten

5. Arduenn commented on 2010/1/13, 15.34 h:

En waarom moet je, op een mac, je cd laten uitwerpen door hem naar de prullenbak te slepen?

Dat driehoekje met dat balkje in de dock? Da's toch het ejecteer-teken?

*al jaren geen 'CD' (yechhh!) meer in z'n Mac gestopt heeft*

6. Arduenn commented on 2010/1/13, 15.35 h:

Ja, ok, ik moet dus ook altijd mijn USB-iconen naar de plek slepen waar normaliter de prullenbak staat, maar waar, zodra je op het USB-icoon klikt, een ejecteerteken voor in de plaats komt.

Vroegâh moest aller in de prullenbak, idd.

Maar zotter dan op Start moeten drukken om Windows te stoppen kan niet.

7. Arduenn commented on 2010/1/13, 15.37 h:

[image]

Mijn USB...

8. boog commented on 2010/1/13, 16.00 h:

Maar zotter dan op Start moeten drukken om Windows te stoppen kan niet.

Ctrl-Alt-Delete om te kunnen inloggen?

9. boog commented on 2010/1/13, 16.06 h:

offtopic: wat zou ik moeten nemen als ik freeware grafische dingetjes wil doen op zo'n mac? Inkscape en Seashore?

Vanavond moet er even een ruimtevaart-ganzenbord voor boog jr z'n feestje worden gedesinged

10. Arduenn commented on 2010/1/13, 16.20 h:

Al het andere is rottig als je Photoshop en Illustrator bent gewend.

Inkscape is rottig en Seashore kent deze boer al helemaal niet.

11. Arduenn commented on 2010/1/13, 16.21 h:

Hoei! Met Spoetnik, en Laika en Ham en Chriet Titulaer?

12. Arduenn commented on 2010/1/13, 16.22 h:

Vergeet Werner von Braun niet!

13. erik commented on 2010/1/13, 17.13 h:

Nog erger is een USB device unmounten in Windows. Rechtonder op mini icoontje klikken. Ding stoppen (welke van de 3 keuzes). Ok. Ok. Nou hèhè hij kan er veilig uit hoor. Op Mac: eject tekentje klikken - klaar. En in Windhoos 7 is dat nog net zo omslachtig, echt onvoorstelbaar.

14. Jasper commented on 2010/1/13, 17.48 h:

vergeet voor dat ganzenbord de ultrageheime FDL-5 niet!

15. Hank commented on 2010/1/13, 19.07 h:

Freeware tekenen op de mac is er bij mijn weten niet echt. Of je moet de Gimp willen gebruiken. Je kan wel veel goedkoper dan met Adobe dingen tekenen met Chocoflop, Acorn of Pixelmator.

16. Betsy commented on 2010/1/13, 21.50 h:

"Maar zotter dan op Start moeten drukken om Windows te stoppen kan niet."

Ctrl-Alt-Delete en linksonder het icoon afsluiten klikken.

17. HurP commented on 2010/1/13, 23.31 h:

Voor de goede orde: OK is het zelfde als Toepassen, het verschil zit hem in het vervolg. Na Toepassen blijft het menu in beeld staan (zodat er eventueel nog meer opties kunnen worden aangepast). Na OK daarentegen wordt het huidige menu gesloten en gaat de focus naar het "moedermenu".

#gaatverderpolitiek24bekijken

ALT-F4 vanuit de desktop werkt ook gewoon als je wilt afsluiten.

En voor al dat #MACISBETER-gelul: http://www.strandconsult.dk/sw4031.asp

18. Jasper commented on 2010/1/14, 2.17 h:

Mac=misschien niet meer beter maar Mac=wel fijner.

zo en nu gaan we slaapjes doen.

19. Zoute snor commented on 2010/1/14, 9.26 h:

Ik krijg weer heel vaak na het unmounten onder osx alsnog een melding dat ik een apparaat verwijderd heb en dat er mogelijk gegevens verloren zijn gegaan. Onder windows doe ik niet aan unmounten, gewoon uit die usb poort rukken.

20. Dave commented on 2010/1/14, 9.28 h:

En waarom moet je, op een mac, je cd laten uitwerpen door hem naar de prullenbak te slepen?

Nou, moet...

Je kunt hem ook selecteren, en apple+e indrukken.

In finder windows staat er een eject ikoon naast het ikoon.

Idem in open- en close-dialoogvensters

In Itunes en cdbakprogramma's zit ook een ejectknop

Je kunt met Tinkertool o.a. een ejectknop in je menubalk plaatsen.

En alsof dat allemaal niet genoeg is, zit er links boven op je toetsenbord een echte eject knop.

Hij zit alleen op de lade, omdat mac-os in de stress raakt als het OS niet eerst wordt gewaarschuwd voordat er een opslagmedium weggaat.

21. Boramor commented on 2010/1/14, 9.30 h:

Correctie: bij de meeste Apple-toetsenborden van de afgelopen jaren zit de eject-toets rechtsboven (of rechtsboven-midden).

22. Dave commented on 2010/1/14, 9.41 h:

Ik vergis me vaker bij het benoemen van links en rechts, tot in het stemhokje toe. sorry.

Bij ok/cancel keuzes moet ik soms heel hard nadenken wat cancel betekekent. Ik zie liever werkwoorden op de knoppen.

Als u doorgaat met afsluiten, wordt uw printopdracht gecancelled. OK - Cancel

23. Arduenn commented on 2010/1/14, 10.12 h:

Afrukken | Annuleren

is idd beter dan

Wilt u nu afrukken?

OK | Annuleer

24. marjolein commented on 2010/1/14, 13.50 h:

@verschil tussen "Toepassen" en "OK" :

Bij windows is 't niet zeker dat je gewijzigde instellingen ook werken. door op "Toepassen" te klikken kun je checken of 't al werkt.

Zo niet, dan kun je verder klungelen met de instellingen zonder dat je eerst drie- of vier lagen van submenus doorheen moet om bij deze dialoog te komen. :)

25. Ton commented on 2010/1/14, 14.15 h:

Wat nog veeeul irritanter is, is dat de 'Do!' / Cancel knoppen op verschillende plekken zitten. Op de Mac staat die altijd het meest rechts onderaan en bij Windows zit daar dan altijd de Cancel knop.

Leuk als je zowel Windows als Mac OS X gebruikt, druk je Cancel waar je OK bedoelt en OK waar je Cancel bedoelt.

[image]

http://imgur.com/kAhgb.jpg

26. ikiro commented on 2010/1/14, 15.53 h:

Of dat ze zeker en vast aan een andere kant van de internets al een dergelijk topic enkele jaren geleden hebben opgestart.

Bouw het dan lekker zelf als het je niet bevalt.

27. Hank commented on 2010/1/14, 16.10 h:

Tssss, wat een retroöpmerking, Ikiro.

28. goodie commented on 2010/1/14, 16.25 h:

betalen jullie lekker het veertienvoudige voor je cancel en apply knopjes.

windhoos 7 bevalt prima.

29. Arduenn commented on 2010/1/14, 16.44 h:

Weeeee! Vlammenoorlog!

het is me opgevallen dat bij OSX [...] allerlei settings in een dialoogschermpje vaak onmiddelijk worden toegepast.

Mac +1

Bij windows is 't niet zeker dat je gewijzigde instellingen ook werken. door op "Toepassen" te klikken kun je checken of 't al werkt.

Windows -1

30. Hank commented on 2010/1/14, 16.45 h:

25 x 14 = 286,49

31. Arduenn commented on 2010/1/14, 16.52 h:

veertienvoudige

Nee. Anderhalfvoudige kosten/(2-voudige gebruiksduur x 2-voudige snelheid wegens ontbreken virusscansoftware en steeds tragen worden van het systeem over de tijd x 2 minder geld kwijt aan IT-ondersteuning [arbitrair]) = 0,1875-voudige.

Laten we zeggen dat Macs ruim 5 x zo goedkoop zijn in het gebruik.

We kunnen het ook anders uitrekenen.

Hoeveel geld geeft een huishouden per 10 jaar uit als er alleen Windows wordt gebruikt? En hoeveel geeft een huishouden per 10 jaar uit als er alleen Mac OS X gebruikt wordt? Ben ik benieuwd naar.

Ben zelf over 12 jaar toch ruim 400 ballen per jaar kwijt geweest aan Mac-spullen.

32. Arduenn commented on 2010/1/14, 16.54 h:

Nee, minder, want de Bondi Blue iMac was nog in guldens.

33. erik commented on 2010/1/14, 17.24 h:

Yep yep yep hier na 3 jaar voor 700 Euri meer een nieuwe Macbook Pro voor mijn man gescoord in plaats van de "oude". Voor ruim 200 Euri per jaar een premium laptop.

vraag me niet naar de details van deze ripdeal

34. Hank commented on 2010/1/14, 18.03 h:

Ik koop altijd een mac omdat ze duurder zijn en dus beter.

35. Arduenn commented on 2010/1/14, 18.04 h:

Aan de formule moet ook nog een factor voor aantal computers tegelijkertijd in gebruik, zodat de eenheid wordt

€ computer-1 huishouden-1 jaar-1

Ik heb zelf gemiddeld 1,75 Macs per huishouden gehad over de afgelopen 12 jaar namelijk.

36. Arduenn commented on 2010/1/14, 18.06 h:

Dan kom ik op 200 € computer-1 huishouden-1 jaar-1

37. Arduenn commented on 2010/1/14, 18.07 h:

Da's om de 4 jaar een nieuwe Mac. Koopt men om de 4 jaar een nieuwe PC?

38. Betsy commented on 2010/1/14, 18.16 h:

ehhh, ja

39. goodie commented on 2010/1/14, 18.20 h:

ik heb iig na een jaar nog garantie.

http://macwereld.nl/nieuws/2009/12/vara_kassa _apple_nederland_lapt_consumentenwetgeving_aa n_zijn_laars

40. Hank commented on 2010/1/14, 18.40 h:

En ik heb geen garantie nodig.

Ik koop gewoon een nieuwe mac als ie stuk is.

41. Arduenn commented on 2010/1/14, 18.53 h:

ehhh, ja

[image]

42. Betsy commented on 2010/1/14, 19.08 h:

Ik heb geen geld om een nieuwe mac te kopen als ie stuk is, ik heb een karig loontje waarvan ik een bemmende peecee gekocht heb, 2 1/2 jaar geleden, een nieuwe grafische kaart erin en hop we kunnen weer voorruit, zelfs windhoos 7 heb ik nog niet (vista bevalt prima hiero) Het is maar net wat je verwacht van een computer en wat je ermee doet.

Marie d'r HP laptop a raison de 1923 euri is nog steeds d'r schatje hoor, volop 3dmax studio draaien, autocad en photoshop, de natte droom van elke architecte. daarnaast doet ze alleen een torrent downen omdat ik haar heb laten zien hoe dat moet en skypen met familie, ik zie niet in waarom dat zo nodig op een mac zou moeten.

en ja, ik ga pas mijn peecee inruilen voor een nieuwe na 4 jaar, dus nog 1 1/2 jaartjes slapen, niks mis mee.

43. Betsy commented on 2010/1/14, 19.12 h:

Die hele mac vs pc discussie hangt me de keel uit, zonde eigenlijk dat ik me laat verleiden om eraan mee te doen, mij interesseert het geen fuck.

[geenfuck.gif]

44. goodie commented on 2010/1/14, 19.15 h:

ja, walgelijk.

45. Arduenn commented on 2010/1/14, 19.16 h:

1923 Euri?!?!?

[image]

46. Betsy commented on 2010/1/14, 19.19 h:

[image]

47. Arduenn commented on 2010/1/14, 19.21 h:

Of je poppertjes wil

48. Betsy commented on 2010/1/14, 19.21 h:

Een fokking speciale laptop ard, de specs zal ik je besparen, maar state of the art, en een kleine bijdrage aan HP uiteraard die veels te duur is, maar ja vrouwen willen dingen dus dan ben je de sjaak.

49. Ton commented on 2010/1/14, 19.33 h:

De echte nerd draait natuurlijk gewoon OS X op een Windhoos bak. Kost niks, hebbie ook niks maar het werkt wel (redelijk).

Ik heb hier een vette quadcore van HP met 10.5.7 draaien en voor het kleinere werk een Dell mini 9 met dezelfde versie.

50. Kittekat commented on 2010/1/14, 20.56 h:

[image]

'Sinds ik een Windhoos heb, is mijn arm geregenereerd tot Schwarzenegger proporties en heb ik een bonus hand erbij gekregen!'

51. JayJay commented on 2010/1/14, 21.30 h:

@1.

linker alt + shift togglet toetsenbordoperandusmode.

/ontopic???!?!wtf?!??!

52. Jasper commented on 2010/1/14, 22.07 h:

Ha, gezellig.

[image]

53. Zoute snor commented on 2010/1/14, 22.41 h:

@ton; Ik draai hier zeer tevreden hackintosh, alweer bijna een jaar lang. Mooie quadcore met twee monitoren, voor de prijs waar je destijds 2/3 iMac met dualcore had. En niks "wel redelijk" werken, het werkt gewoon goed.

54. Kittekat commented on 2010/1/14, 22.54 h:

[image]

'Sinds ik Apple gebruik, heb ik nooit meer last van rimpeltjes rondom mijn ogen omdat ik ze niet meer dichtkrijg van verbazing. Wow.'

55. roy rolls commented on 2010/1/14, 23.04 h:

gniffelt: macintosh lx, powerbook, inteldualcoreimac en ik haat pc,s!

56. Ton commented on 2010/1/14, 23.57 h:

@ zoute snor. Het werkt wel goed, uitstekend zelfs, maar updaten doe ik toch maar niet. Vandaar; redelijk.

Ben al sinds 85 Mac gebruiker en heb zelfs nog een jaar of wat met de Lisa gewerkt. Mijn Apple verslaving is met de Apple IIe begonnen, in 85. Op school, waar we 20 van die dingen hadden en een Mac 512.

Heb PC's jaren vervloekt, kut dingen met hun kut dipswitches om van 640k maar liefst 1024k te kunnen maken (als het al lukte, soms). Maar de laatste paar jaar zijn ze redelijk te pruimen.

Maar zo mooi als de Mac? Nee, daarvoor begrijpen PC bakkers toch echt te weinig van de kunst van het weglaten.

57. Kets commented on 2010/1/16, 2.08 h:

Dipswitches, dat snap ik tenminste, die hebben altijd wel een readme, maar vraag me niet waar aprostofe-toesten zitten, daar heb ik zo'n karakterverzamelding voor in de accesoires. De knust is gewoon om dingen zó te schrijven dat je die rommel niet nodig hebt, usb ruk je er ook gewoon in- of uit, fcuk dat.

Als het moeilijk wordt doe ik gewoon niks. Wel zo makkelijk, ik doe nooit wat. Op een momento dado sluit iemand de stroom wel af.

58. erik commented on 2010/1/16, 7.10 h:

Kets, alcohol en reaguren, dat kun je niet maken.

59. Hank commented on 2010/1/16, 8.55 h:

Reageren om 7:10 op zaterdag ochtend? Ben jij stiekum gewoon een huisvader die zich voordoet als iemand met homo?

60. Jasper commented on 2010/1/16, 10.43 h:

Weet jij veel, Hank, misschien moest ie er wel even uit voor een plas.

61. Hank commented on 2010/1/16, 11.11 h:

Dat lijkt me een béétje ver gezocht, Jasper, denk je ook niet?

62. erik commented on 2010/1/16, 11.59 h:

Hank, ik ben een homo die een baan heeft waarvoor hij doordeweeks om 6:00 opstaat. Dus ik was helaas gewoon wakker. En dan zet ik dus koffie en doe eens een rondje sites. Heel burgerlijk.

63. Puh! commented on 2010/1/16, 13.30 h:

begint zijn burgelijke routine altijd pas rond 10 uur.

64. Kets commented on 2010/1/16, 15.17 h:

Zie je wel, werken is voor hosmo's.

65. Jasper commented on 2010/1/16, 15.23 h:

laten we elkaar geen mietje noemen.

Om 0600 uur er uit... Rpescte!

66. Arduenn commented on 2010/1/16, 16.32 h:

Mijn schoonmoeder is op bezoek. Mededogen en respect, s.v.p.

67. Hank commented on 2010/1/16, 16.35 h:

Zo snel na kerst al weer! Wat een mazzelpik ben jij

68. erik commented on 2010/1/16, 17.57 h:

Al gedacht aan emigreren?

69. boog commented on 2010/1/16, 21.25 h:

Is überhip tegenwoordig:

http://www.emigratiebeurs.nl/nl/

70. ikiro commented on 2010/1/17, 17.57 h:

Zo, ik heb dus een gewone audio cd die zonder moeite in die Pentium 3 doos draait en die nu dus vast zit in die gleuf van de iMac. En die eject knop doet het ook niet.

Kan zo'n mac dan toch alleen maar mooi staan wezen?

71. Hank commented on 2010/1/17, 18.01 h:

Je kan hem er natuurlijk ook gewoon uit halen.

72. erik commented on 2010/1/17, 18.13 h:

Heb mijn complete audio CD verzameling gedigitaliseerd door die gleuf van mijn Macbook en geen centje pijn. Je moet niet te tuttig doen met erin steken en eruit halen, dan raakt hij soms van de leg. Maar als je hem dan weer naar binnen douwt en alsnog weer eject is het leven weer goed.

73. goodie commented on 2010/1/17, 18.27 h:

op conventionele spelers zit vaak een klein gaatje. omgebogen paperclip erin e voila.

Hoe dat bij die sekte bakken zit weet ik ook niet.

74. erik commented on 2010/1/17, 19.21 h:

[image]

nou, hetzelfde

75. Betsy commented on 2010/1/17, 19.51 h:

terug bij af wat ik je brom.

76. ikiro commented on 2010/1/17, 19.59 h:

Googlen om met een oplossing voor een oud product op de proppen te komen vind ik nou niet zo'n gelikte user experience.

Ik heb zo'n gleuf

en een slechte camera, stukke ikea lamp, en blauwe lamellen van de vorige bewoner, die mac staat hier een partij paarlen voor de zwijnen te wezen. Gelukkig staat er nog een Pinarello uit een goed jaar de boel in de gaten te houden

[image]

Ondertussen is die beachball-of-eternity van itunes, die de hele softwarigematige eject procedure tegen hield, opgehouden met draaien in ongeveer dezelfde tijd die mijn aardappelen nodig hadden om gaar te worden (vastkokers).

Ga ik er een ander computer voor kopen? Nee. Maar wel elke keer erover te pas en onpas azijn pissen als er weer eens iemand vindt dat er een stukje software niet helemaal vlgs zijn of haar visie lekker zit.

Wel lekker gefietst vandaag overigens.

77. erik commented on 2010/1/17, 20.22 h:

Jahaaaa die beachball. Ome Steve had ons beloofd dat we die nooit meer zouden zien bij de nieuwe OS release. Ach ja...

en in Vi$ta hebben ze zo'n irritant spinnend blauw cirkeltje gemaakt. Zelfs de irri dingen van Mac worden door M$ gecopieerd

78. gast! commented on 2010/1/17, 20.36 h:

je luxaflex is kapot!

79. Hank commented on 2010/1/17, 21.07 h:

Ik dacht altijd dat luxaflex een meervoudsvorm was. Ik zou hebben geschreven

Je luxaflex zijn kapot!

Raarrr.

80. Betsy commented on 2010/1/17, 21.27 h:

tikkie tegen het draadje en je luxaflex steent weer hoor ikiro.

81. Betsy commented on 2010/1/17, 21.29 h:

Mac-adepten zijn niet opgewassen tegen simpele MacGyver oplossingen als iets niet helemaal werkt zoals het zou moeten.

triest

82. dxtr commented on 2010/1/17, 21.33 h:

Het meervoud is schijnbaar luxaflexen. Hoewel ik dat eerder voor het werkwoord zou gebruiken. Al weet ik niet wat ik me voor moet stellen bij dat werkwoord. Luxaflexen.

Raaarrrr.

83. gast! commented on 2010/1/17, 21.35 h:

Luxaflexen = lekker tegen het draadje tikken?

84. ikiro commented on 2010/1/17, 21.51 h:

Ik heb er die mac voor gezet. Ik vind dat ik wel genoeg aan die luxaflex gedaan heb.

85. farquaad commented on 2010/1/17, 21.55 h:

Lol @ ikiro

Ik heb nooit veel moeite om die strandbal in beeld te krijgen, als ik weer eens een mac in mijn handen krijg. Photobooth is wel tof trouwens. Maar wanneer komt er nu eens een beeldscherm met de webcam ergens in het center van het beeld?

86. boog commented on 2010/1/17, 22.02 h:

Ik ben er inmiddels ook achter dat 'schijfhulpprogramma' een onmisbaar (softwarematig) attribuut is om de cd's te ejecten.

Ook in huize boog worden de cd's momenteel geript via itunes. Helaas komt het regelmatig voor dat het cd-ikoontje verdwijnt zodra de gracenote-info binnen is en ik wel of niet het rippen start.

Een soort automatische-unmount-zonder-eject dus. Alleen via schijfhulpprogramma is de cd zichtbaar en ejectbaar.

Toch ben ik blij dat ik ok ben, al was het maar dat ik nu een goed excuus had om de stapel robbie-konijn cd-roms die mijn schoonmoeder vanochtend voor boog jr meebracht vriendelijk doch beslist te weigeren: dat zou toch niet werken, speculeerhoopte ik.

Add new comment:

Name:

Site: