The Black Forest

3882. Submitted on 2009/9/12, 22.51 h by Jasper (en dus niet Arduenn):

Bettie's Demo

[image]

Een voordeel van het werk dat ik jarenlang in Vera deed was het zien van veel concerten. Ik geloof dat ik in die tien jaar er minstens duizend heb gezien. En gehoord, hetgeen zich nu nog manifesteert af en toe in een suis in mijn rechteroor, omdat ik veel achter de bar stond, dus altijd met hetzelfde oor de takkeherrie van het podium hoorde komen.

Een voordeel was ook dat je er veel nieuwe muziek ontdekte en kon luisteren. Af en toe nam je ook wel eens een CD mee naar huis om op een tape te knallen.

Toen ik in begin 1992 Bettie Serveert voor het eerst in Vera op zag treden was ik meteen weg van die band. Die volslanke zwoel wiegende bassist, die spastische sologitarist met architectenbril en vooral die bijna onzichtbare en verlegen Carol van Dijk met haar Rickenbacker. De plaat was ook snel gekocht. Palomine vind ik, als ik hem nu weer eens terughoor, eigenlijk nog steeds een goed beluisterbare plaat, bijna tijdloos.

Ik vond het dan ook leuk om op een gegeven mment in Vera ergens in een laatje de demotape van Bettie Serveert te vinden. Snel een kopietje van gedraaid.

Ik heb ze later ooit eens op Minidisc gezet om verder vergaan te voorkomen. En vanavond heb ik ze overgezet naar 320kbps MP3.

Ik dacht misschien kan ik er hier ook wel mensen een plezier mee doen.

Deel 1, 39,2 MB

Deel 2, 20,5 MB

(PS Arduenn, als je geen muziek op deze manier wilt doorlinken, verwijder de boel dan maar hoor.. geen probleem.)

There are 27 comments to this post (the latest by farquaad on 2009/9/16, 18.18 h).

1. HurP commented on 2009/9/13, 6.24 h:

Dank!!

Ben je trouwens gister (za) ook bij Roosbeef geweest? Ik kon helaas niet :( Krijg ik een beetje hetzelfde gevoel bij..

2. erik commented on 2009/9/13, 8.01 h:

OOooh super Jasper. Ben ook dol op Bettie, vergeet naast Carol's Rickenbacker trouwens ook niet haar Vox amp die maar 2 standen kent: distortion of super distortion. Als je dicht bij het podium staat word je echt doof van dat ding (welkom bij de piep club)

en dnak ook

3. erik commented on 2009/9/13, 8.06 h:

Pas maar op trouwens Jasper

[image]

4. Arduenn commented on 2009/9/13, 8.25 h:

als je geen muziek op deze manier wilt doorlinken

Je, je?!? Ik link toch niks?

5. Dave commented on 2009/9/13, 9.02 h:

*gooit cassette met kopie van de betreffende cassette met de kopie van de demo weg*

6. goodie commented on 2009/9/13, 9.48 h:

ja, verlegen meisjes die kunnen zingen. dan ben ik verkocht.

http://www.flickr.com/photos/nickhelderman/13 41996422/

7. Jasper commented on 2009/9/13, 10.25 h:

ja maar nee maar ja maar ik laat mensen via jouw site illegaal muziek downloaden arduenn dus vandaar dat ik dat zei wellicht had ik moeten zeggen als ik geen muziek op deze manier door mag linken etc etc maar okee verder graag gedaan.

oh ja interpunctie.

8. Jasper commented on 2009/9/13, 10.38 h:

@ Hurp: ik ben al ik geloof bijna zeven jaar niet meer in Vera geweest. Is mijn scene niet meer, ken ook niks meer van de huidige stand van zaken op alternatief muziekgebied. Dat is gestopt in 2000, toen ik niet meer in Vera werkte.

@Goodie: als je in die tijd met Carol praatte, dan groeide dat haar voor haar ogen meteen een paar centimeter door.

9. Dave commented on 2009/9/13, 20.55 h:

We hadden in de stat een verregend jazzfestival ("regenjazz", kopte de krant). Ik lulde toen nog meer met iedereen dan nu. De jazzmuzikanten voelden wel een beetje aan dat ik het raar vond dat ze slappe aftreksels maakten van de muziek waar ze als puber naar luisterden, en zo oudelullenmuziek in het leven riepen. (ik heb ook nooit begrepen waarom orkesten vooral covers spelen) Ach zeiden ze, later hebben ze festivals voor jullie muziek. Ik nam me voor om altijd met mijn tijd mee te gaan.

Dat lukte een heel eind, het ging vanzelf. Ik ben zelfs tot dubstep gekomen. Maar toch, ik luister eigenlijk vooral muziek die ik t/m de jaren '90 luisterde. Eigenlijk groeit alleen nog mijn rijtje David Sylvian en Martyn Bates CD's nog in het oude tempo. De rest ligt stil. Dat komt ook door mijn boycot van de muziek-industrie die ons doorlopend als dief betitelt terwijl ik verdomme bijna een kuub van hun rommel in mijn huis heb staan. *beledigd is*

Maargoed, ergens is mijn smaak toch gestagneerd, en daaruit volgt dat ik ergens in de jaren '00 toch een oude lul ben geworden. Een jonge oude lul, nog, maar al wel een oude lul. Ik denk dat dat ook samenvalt met dat korte tijdsframe waarop de betreffende zangeressen heel even tot je doelgroep behoorden, tussen 'opkijken tegen dit soort zangeressen' naar 'lekker, maar een tikkie te jong voor mij'. Gelukkig zijn de eerder genoemde heen nog immer klankbord voor de betreffende sentimenten der onbereikbare (en relatiecrisisvrije) liefdes.

Morgen komt er een nieuwe plaat van David Sylvian uit, waarop een vriend en een kennis meespelen: Joel Ryan en Evan Parker. Kick ass, echt kick ass.

10. Dave commented on 2009/9/13, 20.56 h:

"Stad" *kijkt regels voor het vervoegen van zelfstandignaamwoorden nog weer eens even na...* /overige spelfouten.

11. erik commented on 2009/9/13, 21.32 h:

Toch Dave, is er vind ik nog wat anders: wat gebeurt er in hemelsnaam nog voor interessants in de muziek? Ik weet dat dat de ultieme ouwelullenuitspraak is, maar zelfs als ik me ervoor openstel zie ik het niet. Ik zie nauwelijks vernieuwing, alleen veel commercieel geweld met aalgladde producties. Maar ook als ik naar een KinkFM luister hoor ik niets vernieuwends eigenlijk. En hoe kan het dat een Madonna en U2 nog steeds scoren? Waarom zijn die nog niet aan een overdosis gestorven zoals dat hoort?

12. Dave commented on 2009/9/14, 0.43 h:

Waar een sampler in de jaren 70 nog een ton kostte, en enkel gebruikt kon worden door supersterren met veel budget (Genesis, Kate Bush, Herbie Hancock) is die in de jaren 90 in handen gekomen van de jongens om de hoek. Dit soort goederen komen de maatschappij aan de top binnen en dalen dan af. Die dubstep jongens zitten gewoon met fruity loops te spelen. Maar ook andere electronica is aan het dalen. Je koopt nu voor 30 euro een processor die zelfstandig blijft lopen nadat je hem op je computer hebt geprogrammeerd. De technische muzikale ontwikkeling is nu beschikbaar voor iedereen die zich een 2e hands computer kan veroorloven.

Dat zie je ook aan de bands op de Popronde.nl. 12 jaar geleden was dat nog allemaal cassettedemo's van gekwetste singersongwriters, nu is het een en al cd, eigen beheer, prima klank.

Toen ik een paar jaar geleden in IJsland was, bleek dat de daar populaire electronische muziek helemaal ingestort was. De mensen grepen weer naar de electrische gitaren. Dat zie ik ook hier gebeuren. Muziek wordt weer fysiek. En vroeg of laat komt er ook weer electronica bij kijken.

Check Nederlandse bands als Stoma. PvdA.

13. Jasper commented on 2009/9/14, 6.52 h:

wat een godgans idioot tijdstip, maar ik ben nu eenmaal plots klaarwakker

Wat ik heel erg mis in de huidige popmuziek op de radio is diepgang. Complexere structuren in de muziek en teksten die iets meer zijn dan oppervlakkige gemeenplaatsen. Dat dingen (sic) als Lady Gaga de huidige popmuziek bepalen is niet echt bevorderlijk voor het zoeken naar een meerwaarde in de popdeuntjes van nu.

Eigenlijk is de muziek al jaren niet meer interessant. Ik denk dat dat ook een tendens is die je in elke generatie weer terugziet, meestal vinden ze de pop van hun kinderen niks.

In onze tienerjaren draaide Veronica allemaal sixties en groeiden wij ook vanzelfsprekend op met Jimi Hendrix en Beatles. Gitaargoden en complexe(re) popsongs. In de jaren tachtig had je daarnaast de kale lege en weinigzeggende transistorradiopop van Wham! Duran Duran en Spaanplaat Toilet en daarnaast de doemgeluiden van punk en new wave dat vonden "we" ook leuk en daarmee was dus ook ons muzikale erfgoed bepaald.

Het ontdekken van de alternatieve pop en rockscene van de jaren 90 hielp gelukkig wel met het vinden van nieuwe geluiden en sferen maar kijk eens waar ik uiteindelijk terecht ben gekomen met mijn muziek: ik luister thuis eigenlijk alleen nog maar naar ouwe soul en funkmuziek, veel jazz en klassiek. Af en toe komen de oude dingen als Beatles en dergelijke er nog eens bij maar da's maar eens in de zoveel tijd.

En dan is het ook weer leuk om Bettie Serveert weer eens te horen.
PS Dave, ik heb Manafon al "binnen". Of bedoelde je die plaat niet?

14. Dave commented on 2009/9/14, 8.04 h:

ja

15. peter commented on 2009/9/14, 9.47 h:

Dankjewel Jasper.

16. erik commented on 2009/9/14, 10.39 h:

Dave, dat teruggrijpen naar de electrische gitaren gebeurt ongeveer iedere 15 jaar wel, eerst met de Punk, toen weer met de Grunge, en nu dus weer.

17. JayJay commented on 2009/9/14, 10.41 h:

Okee, laat ik dan ook eens een balletje opgooien. Ik ben wat jullie "ouwe lullen" nog een jonkie noemen, denk ik, en ik groeide op met 2 Unlimited, de Spice Girls en de Backstreet Boys. Op de middelbare schoolfeesten was het vooral Tiesto enzo. En aan het eind van de middelbare school kocht ik mijn eerste CDs: Eerst voorzichtig en naar aanleiding van de hitlijst, want ja, dat hoor je veel, en daar zitten dan leuke en minder leuke dingen tussen. Je scheidt het kaf van het koren binnen je referentiekader en dus kocht ik Robbie Williams' Escapology. Mijn tweede cd was van Coldplay, en dat was alweer meer koren dan Robbie Williams, so to speak.

Uiteindelijk rolde ik dan via de eerste plaat van The Sheer en Black Eyed Peas en MTV (dat toen nog nét een beetje muziek uitzond, echt een jaar later was het veranderd in een soort tienersoapboxchannel en nu kijk ik echt nooit meer...) richting Goldfrapp en Muse en N*E*R*D. Ik ging naar Pinkpop voor t eerst in 2004, en genoot van de volgens het massaal afhakende publiek (30.000 bezoekers geloof ik) van teveel "urban" (kutterm) en dance. Een vriend van mij ging niet naar Goldfrapp, maar naar dat andere bandje op podium Noord.

3 maanden later had ik daar enorme spijt van, dat ik niet daar bij Franz Ferdinand was gaan kijken, want na het kopen van die CD zoog ik me vol met Britse gitaarmuziek. Dat was het helemaal! Een jaar of 2 trok ik alle hypemuziek binnen, want je zit dan in het alternatieve/indie-radiofriendly-3FM koren, en alles wat er in de top 40 staat is dan nog slechts kaf.

Inmiddels is het referentiekader nog steeds aan het uitbreiden. Ik mag ook graag een tijdje naar Beatles luisteren, of Curtis Mayfield, of Sigur Ros. Mijn vriendin snapt niet altijd wat ik nou zo goed vind aan Marvin Gaye, "want dat is van die clichémuziek voor onder zoetsappige liefdesscènes."

Mijn punt is eigenlijk, dat je op een gegeven moment je kader nog wel uitbreidt, maar dat je alles aan elkaar gaat linken en dat er dan uiteindelijk altijd die invloeden van vroeger overblijven, de usual suspects, en dat de artistieke consensus dan vaak is dat daar nooit meer aan getipt kan worden. Maar moet je dat ook willen? En maakt dat muziek van nu per se slecht of minder? Gaat die muziek niet gewoon over nu, en is dat niet waar je het op zou moeten beoordelen?

Kijk maar naar Editors: hoe vaak die gasten al versleten zijn voor een soort halfbakken Joy Division... Maar gold dat ook niet voor Oasis? Waren dat niet een soort nep-Beatles? Onlangs stapte Noel eruit (...) en de kranten stonden vol lyrische stukken over hoe ze vaandeldrager van de Britpop in de jaren '90 waren, de rivaliteit met Blur en hoe geweldig het wel niet was dat ze Knebworth uitverkochten. Ik weet dat nog omdat wij op die dag terugreden uit Engeland, van vakantie, en heel zuid-Engeland vaststond. Op Youtube staan filmpjes van een jonge Keith Flint van Prodigy die zich zo vereerd voelt om in het voorprogramma te mogen staan voor een kwart miljoen mensen. De jeugd van de jaren '90 groeide op met Oasis en niet met de Beatles, en de jeugd van nu met Editors en niet met Joy Division. En zij deden misschien wel eerder wat Oasis en Editors nu doen, maar is het daarom beter?

Dus, wat Jasper zegt, daar ben ik het niet mee eens, de muziek is nog wel degelijk interessant. Kijk, er was in de jaren '60-'00 ook een hoop bagger, maar dat zit niet in het collectieve geheugen meer, op de camp na. Dat Pokerface zit nu wel in je hoofd, maar over een jaar ben je het vergeten. De radio draait nu eenmaal alleen het aan de hand van verkoopcijfers gepreconfigureerde kortetermijngeheugen van de samenleving. Arcade Fire en Sufjan Stevens hoor je daar dus niet, om maar eens wat naar mijn bescheiden mening interessante artiesten uit de jaren '00 te noemen.

Uiteindelijk blijft het koren over in je hoofd, en als je jong bent is er gewoon nog veel koren en weinig kaf, en op een gegeven moment heb je je persoonlijke omslagpunt bereikt. Maar of dat iets over kwaliteit of gebrek daaraan zegt?

/Phil Spector's Wall of Text!

18. Arduenn commented on 2009/9/14, 10.55 h:

[image]

Diepgang is voor sportduikers

19. Amazone commented on 2009/9/14, 11.29 h:

Genoeg leuks nog hoor! Maar ja, geen vernieuwende blankemensenmuziek. Alhoewel, Roosbief ook erg schattig is.

20. jasper commented on 2009/9/14, 12.41 h:

ik zei niet dat er nu niets interessants meer gebeurt, Jay Jay, ik zei dat ik het allemaal niet zo interessant meer vind.

Overigens gillen de Melody Maker en de NME elk jaar weer over het nieuwste bandje dat het de nieuwe Beatles is. Dat is ook niets nieuws.

Als ik -zoals een jaartje of twee terug het geval was- een luizige cover remake hoor van "Desenchantée" van Mylène Farmer door een of ander bikinimeisje dat totaal niets eigens toevoegt aan het origineel, of ik moet naar de flauwekul van Lady Gaga luisteren dan verbaas ik me over de inspiratieloosheid ervan. De "consumentenpop" had vroeger nog wel iets meer te bieden lijkt het dan wel.

Natuurlijk gebeurt er op independent labels en op de poppodia nog steeds veel leuks. En dat is heel goed. Maar het interesseert mij niet meer zo.

21. Jasper commented on 2009/9/14, 17.29 h:

@Dave: Manafon blijkt na beluisteren niet mijn kopje thee. te fragmentarisch.

22. Dave commented on 2009/9/14, 17.52 h:

klopt. Het is een collage, geen schilderij. Hij verzamelde samples van de heren en dook daar mee de studio in.

23. jasper commented on 2009/9/14, 17.57 h:

ik voel geen verband tussen de stem en de geluiden. misschien duidt dat het beste aan wat ik bedoel.

24. Dave commented on 2009/9/14, 20.29 h:

Het is een assfinger.

Eerst: HUH?

dan: Hmmm!

25. Jasper commented on 2009/9/14, 22.43 h:

Hm. ik zit niet echt te wachten op de vinger van David Sylvian in mijn poeperd.

26. Dave commented on 2009/9/15, 14.42 h:

Het scheelt denk ik wel dat ik er al honderden uren a-ritmische a-tonale of zelfs toonloze muziek achterde kiezen heb. Dus dat de muziek zo los van structuur is, is voor mij niet zo'n relevant punt. Verder is het qua harmonie voor mijn oren nog behoorlijk traditioneel. Alleen die schakelkliks van Fennesz, daar kan ik niet aan wennen.

27. farquaad commented on 2009/9/16, 18.18 h:

ja, verlegen meisjes die kunnen zingen. dan ben ik verkocht.

Wat goodie zegt dus. Bedankt Jasper!

Add new comment:

Name:

Site: